Company culture is geen quick fixDe company culture is de common ground waarvan je vertrekt. Het is de lijm die je team samenhoudt. Ook als je door de stratosfeer raast en alles begint te rammelen. Company culture bestaat uit veel meer dan waarden. Het toont wie je bent als bedrijf en wat je belangrijk vindt. Het is de combinatie van waarden, gedragingen, gewoontes, beslissingen, processen, communicatie,… “If you’re not willing to accept the pain real values incur, don’t bother going to the trouble of formulating a values statement” - P. Lencioni. Cultuur start bij de – impliciete of expliciete – bedrijfswaarden, maar het is veel meer dan dat. Het is de manifestatie van die waarden. De vertaling van die waarden in alles wat je zegt en doet, in de verhalen die je vertelt, de voorbeelden die je geeft, de keuzes die je maakt en het gedrag dat als bedrijfsleider je vertoont. If you’re in, you’re in for the loooong run! Het gedrag van de leider versterkt of crusht de company values aan de muurAls founder/CEO ben jij een rolmodel. Wat je zegt, doet en uitstraalt, heeft een gigantische impact op je team. Als jouw gedrag (en dat van je management team!) in lijn is met de company values, it’s going to be smooth sailing. Als wat je zegt (de waarden aan de muur), botst met je gedrag, you’re in trouble. Die inconsistentie wordt onmiddellijk opgepikt door je teamleden. Een voorbeeld Stel dat dit één van je company values is: ‘Teamwork: we respect each others opinion and strive to bring out the best in every team member. We make each other stronger and together we aim for ambitious goals.” Intussen is er een Sales Executive in je team die goede resultaten boekt, maar enkel voor zijn eigen objectieven gaat en daarvoor desnoods over lijken gaat. Als jij dat als leider tolereert, dan toon je in feite dat teamwork niet belangrijk is, zolang je goede resultaten boekt. Resultaat: Kortsluiting in de breinen van al je medewerkers. Je geloofwaardigheid als leider gaat de dieperik in. Je team verliest de connectie met je bedrijf. Wat ze effectief zien gebeuren, primeert over wat ze op de muur of website lezen. Dus gooi die company values in dat geval maar in de vuilbak. Beter geen company values, dan company values die botsen met jouw gedrag als leider. Euhm… toch geen tijd en energie investeren in het bouwen van een sterke company culture dan? Toch wel! Maar iets moet veranderen… Wat pas je aan: je gedrag of de company values?Dat hangt ervan af… SITUATIE 1 : De gekozen company values zijn super belangrijk in de context van de missie, visie en strategie van je bedrijf, maar ze stroken niet met jouw persoonlijke waarden (en dus ook niet met je natuurlijk gedrag). Jouw persoonlijk gedrag aanpassen is een optie op korte termijn, maar brengt je op lange termijn in een negatieve mental state. In de psychologie noemen we dat cognitieve dissonantie : een uiterst onaangename spanning die je ervaart als je gedrag in strijd is met je overtuigingen en waarden. Op lange termijn dient een meer drastische keuze zich dus aan. Want misschien zit je zelf in de verkeerde business, in de verkeerde rol, of misschien matcht de volgende fase van je bedrijf niet meer met wat jou persoonlijk drijft… SITUATIE 2: De company values die je koos waren snel in elkaar gebokst op basis van een aantal best practices, zonder rekening te houden met de missie van het bedrijf of je persoonlijke waarden als founder. Je hebt een shortcut genomen, no probs ;-). We weten allebei dat het definiëren van die waarden maar één van de 1000 dingen op je to do lijst was. Het goede nieuws is dat je die company values gewoon kan aanpassen. Je kan die zo kiezen dat ze naadloos aansluiten bij je persoonlijke waarden. En dan zijn je gedragingen, gewoontes, beslissingen, communicaties,… automatisch gealigneerd met de bedrijfswaarden op de muur. Veel ondernemers vergeten dat ze hun bedrijf volledig kunnen designen zoals ze zelf willen. Ze zijn zo bezig met de groei van hun business, dat ze zichzelf wegcijferen en niet de tijd nemen om te evalueren wat ze zelf super belangrijk vinden in samenwerking met anderen. Maar je wil toch geen bedrijf en bedrijfscultuur creëren waarin je zelf niet past? Je wil toch niet op een ochtend wakker worden en denken ‘damn, ik vind het niet meer fijn in mijn eigen bedrijf’? Het goede nieuws is dus: jij kan de company values kiezen, in lijn met de missie van je bedrijf én je persoonlijke waarden. Dat is veel makkelijker dan jezelf eindeloos in bochten wringen om je gedrag aan te passen. Over tot actieDownload hieronder onze worksheet. Noteer je persoonlijke waarden. Beschrijf vervolgens de missie van je bedrijf. En bepaal tenslotte van daaruit de company values. Investeer deze 10 min. van je tijd. Je bedrijf, je team en je rusteloze onderbewuste zullen je eeuwig dankbaar zijn ;-) Via HR Design kan je een HR consultant inschakelen voor het uittekenen en implementeren van het HR beleid in je scale-up. Wil je liever zelf aan de slag met je HR processen, dan vind je de nodige HR tools en templates op de website van HR Design Toolkit. Comments are closed.
|